start


Podstawowe wiadomości dotyczące szkolenia paralotniowego


1. Ostrzeżenia.

Uprawianie paralotniarstwa, podobnie jak każdej działalności sportowo – rekreacyjnej wiąże się z ryzykiem doznania urazów lub nawet zaistnienia wypadków (zagrożenia życia i zdrowia). Wypadki podczas szkolenia zdarzają się bardzo rzadko, a występują na skutek rażącego naruszenia zasad bezpieczeństwa. Szkolenie jest prowadzone na paralotniach jednoosobowych, gdyż start i sterowanie paralotni dwuosobowych jest całkiem odmienne (i trudniejsze). W czasie lotu nie ma możliwości udzielenia pomocy uczniowi-pilotowi (poza pomocą słowną). Konsekwencje swego postępowania ponosi głównie uczeń pilot i dlatego w czasie lotu nie jest zdalnie sterowaną maszyną, odpowiada sam za swoje bezpieczeństwo i każdą decyzję wypracowuje w oparciu o dotychczasową wiedzę i słyszane polecenia i wskazówki. Działanie ucznia będące z nimi w sprzeczności może doprowadzić do wypadku, gdyż instruktor nie ma możliwości przejęcia sterowania paralotnią w czasie samodzielnego lotu ucznia. Nie ma możliwości zagwarantowania prawidłowego działania paralotni w czasie lotu (czynniki atmosferyczne), a zwłaszcza w czasie startu (i wówczas start trzeba przerwać), nawet przy właściwym przygotowaniu jej do lotu.


2. Podstawowe zasady użytkowania w locie.

  1. Sterowanie kierunkowe paralotni odbywa się poprzez dozowane zaciąganie JEDNEJ sterówki po tej stronie, w którą chcemy skręcić, nie niżej niż do biodra, wskazane przeniesienie ciężaru ciała na tą samą stronę. Druga sterówka powinna być w tym czasie odpuszczona – ręka na wysokości ucha. Sterówki nie służą do trzymania się ich.

  2. Sterowanie prędkością odbywa się poprzez obustronne zaciągnięcie sterówek, co spowalnia paralotnię, ale uwaga: zbyt mała prędkość pozioma prowadzi do przeciągnięcia – pojawia się duża (mogąca zabić) prędkość w pionie – ok. 10 m/s – jak przy spadku z 5 metrów. Dlatego sterówki maksymalnie zaciągamy tylko w czasie lądowania (ok. pół metra nad ziemią) lub gdy stoimy na ziemi, aby „zgasić” czaszę tj spowodować jej upadek. Gdy zrobimy to w locie, spadniemy razem z paralotnią.

  3. Zaciągamy sterówki dlatego, że wylądowaliśmy, a nie po to, aby wylądować.

  4. Paralotnia nie ma płynnej regulacji wysokości lotu, ani prędkości opadania i dla tego nie możemy zlecieć z górki np. dokładnie 1m nad jej powierzchnią.

  5. WYSOKOŚC = BEZPIECZEŃSTWO. To ziemia zabija, nie powietrze.

  6. Lądujemy zawsze pod wiatr i na nogi, nie na tyłek.


Oświadczam, że

  1. zapoznałem(am) się z powyższymi zasadami.

  2. stan mego zdrowia jest dobry, nie gorszy niż niezbędny do uzyskania amatorskiego prawa jazdy, w szczególności nie cierpię na choroby mogące skutkować nagłą utratą przytomności (np. epilepsja, cukrzyca, zaawansowane choroby układu krążenia itp.)

3) ukończyłem(am) szkołę podstawową


podpis kandydata do szkolenia:

plik do pobrania, wydrukowania i podpisu kandydata na szkolenie paralotniowe  (DOC)