Program szkolenia czyli czego uczymy kandydata na pilota na kursie paralotniowym?
Teoretycznie odpowiedź na to pytanie powinien zawierać obowiązujący program szkolenia umieszczony na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Link na podstronie dokumenty. (strona główna --> dokumenty)
Również szkoły latania powinny na swoich stronach taki program zamieścić. W praktyce zarówno program ULC, a zwłaszcza to co możemy znaleźć w zakładkach „program szkolenia” na stronach wielu szkół paralotniowych celowo niewiele wyjaśnia i zawiera mało konkretów.
Takie konkretne deklaracje pozwoliłyby kandydatom na pilotów na wybór szkoły która oferuje najbardziej odpowiednie szkolenie w zakresie jego jakości i ceny. Ułatwiłyby to również kandydatom na dochodzenie swoich praw w przypadku, gdy szkoła uczy zbyt mało.
Najczęściej możemy znaleźć sformułowania typu: program zawiera wszystkie elementy niezbędne do zdania egzaminu państwowego. A ponieważ zdarzały się egzaminy państwowe na świadectwo kwalifikacji pilota paralotni bez latania, a nawet bez pisania, więc takie sformułowanie pozostaje gołosłowiem.
Aby ułatwić kandydatom na pilotów paralotniowych dokonanie wyboru szkoły podaję, poza cennikiem szkoleń, wykaz umiejętności, jakie uzyskuje kursant w czasie szkolenia w zakresie I i II etapu do uprawnienia PP (pilot paralotni) w Szkole Latania na Paralotniach "MUMINEK".
Każdy produkt - w tym przypadku usługa szkolenia - powinien być dobrze opisany.
Poniższy wykaz wynika z:
Obowiązującego szkoły paralotniowe programu szkolenia opublikowanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Do końca 2013 roku programy szkolenia nie były opublikowane.
Programu szkolenia PARAPRO stosowanego przez Miedzynarodową Federację Sportów Lotniczych.
Przeprowadzonej przez kolegę z PSP wsród pilotów paralotniowych ankiety dotyczącej szkolenia.
Doświadczeń własnych. Zakres ten (umiejętności praktycznych) jest szerszy, niż minimum określone przepisami. Szkoła "MUMINEK" uczy dobrze i w szerokim zakresie, nie stosuje ukrytych dopłat za np"naukę startów i lądowań". Nauka startu odwróconego (alpejką) oraz na holu jest w ramach II etapu.
(Wzmiankowane dokumenty są pod zakładką dokumenty)
Poniżej spis umiejętności, których jest nauczany w mojej szkole kandydat na pilota paralotni z uprawnieniem PP, czyli do lotów swobodnych, w ramach dwóch etapów, przed skierowaniem na egzamin państwowy.
(spis nie obejmuje przekazywanej wiedzy bardziej teoretycznej, takiej bez ćwiczeń praktycznych jak prawo lotnicze, medycyna lotnicza, meteorologia itp)
Planowanie lotu:
Klasy przestrzeni powietrznej, elementy przestrzeni powietrznej i źródła informacji o nich. Legalność miejsca startu. Sprawdzanie zajętości przestrzeni powietrznej (NOTAM, ASM-3), ew. zgłaszanie lotów.
Wybór startowiska i lądowiska. Ocena miejsca startu – ukształtowanie terenu, przeszkody
Pogoda, wiatr, symptomy zmiany pogody i portale pogodowe.
Turbulencja, jej źródła i przewidywanie.
Manewry: zasadniczy, awaryjny, ratunkowy.
Transport i konserwacja paralotni i pozostałego sprzętu. Rozkładanie przed startem składanie (kalafior, rolowanie, akordeon) po locie. Przygotowanie sprzętu poza miejscem startu:
regulacja i dopasowanie uprzęży
połączenie paralotni z uprzężą
zasady regulacji długości linek sterowniczych
zasady
podpinania zapasu
Przyniesienie na startowisko. Kontrola przedstartowa (wg check listy)
Pilot
sznurowadła, ubiór
uprząż: taśmy udowe, piersiowe, umiejscowienie klamki zapasu
kask
ew. telefon, radio, vario, gps i inne gadżety (jak nie są połączone z uprzężą)
Uprząż
zapięcie taśm
zapięcie karabinków
podpięcie speeda
uchwyt zapasu
ewentualnie wyczep
radio, vario, gps i inne gadżety
paralotnia
taśmy
linki
czasza (stan i ułożenie: rozkładanie w podkowę, ustawienie ściany)
przestrzeń powietrzna
pogoda,
zwłaszcza wiatr (chwilowy kierunek i siła)
Start klasyczny na stoku i na płaskim (za wyciągarką – może być w II etapie)
właściwa pozycja pilota, taśmy, sterówki, ramiona.
zdecydowany bieg, wyniesienie paralotni, puszczenie taśm, kontrola optyczna wypełnienia,
korekty kierunku sterówkami i podbieganiem pod skrzydło, kontrola konta natarcia
ew. oderwanie przy dobrej prędkości, bez wskakiwania
ew. awaryjne przerwanie startu (w poprzek stoku) na komendę.
gaszenie paralotni i zatrzymanie
przenoszenie paralotni "w kalafior"
Start odwrócony (alpejka)
stanie z postawioną paralotnią (ground handling)
start właściwy
Sterowanie paralotnią w locie
kierunkowe ciałem i sterówkami
prędkością
tłumienie oscylacji
W locie
obserwacja innych użytkowników przestrzeni powietrznej, stosowanie prawa drogi i zachowanie separacji.
Przekładanie sterówek do jednej ręki (celem np. wypięcia holu) i z powrotem.
Używanie radia w powietrzu, odczytywanie wskazań wariometru.
Manewry utraty wysokości
uszy (klapy) i sterowanie z uszami.
uszy plus speed
B-stall lub spirala
Ćwiczenia sytuacji awaryjnych:
chwytanie za uchwyt zapasu
sterowanie linką stabila i przechyłem ciała, sterowanie taśmami D
podwinięcie połowy paralotni (duża klapa)
Ósemki i krążenie w locie, opcjonalnie centrowanie noszeń termicznych (jak się trafią).
Planowanie dolotu
pilnowanie wysokości
wybór miejsc do lądowania,
obserwacja lądowiska,obserwacja wiatru.
Podejście do lądowania:
po prostej – wytracanie wysokości esowaniem, korygowanie znoszenia przez wiatr
pełne podejście (samolotowe)
prosta z wiatrem
pozycja z wiatrem
trzeci zakręt
prosta prostopadła
czwarty zakręt
podejście końcowe
wysunięcie się z uprzęży, amortyzacja nogami i gaszenie czaszy
Meldowanie po lądowaniu. Szybkie zbieranie się z lądowiska i pakowanie sprzętu na uboczu
Procedury awaryjne (teoretycznie – zasady postępowania)
silny wiatr, przewiewanie na zawietrzną
zasysanie przez chmurę
deszcz
użycie zapasu
wlecenie w zawietrzną
lądowanie na drzewach
lądowanie w wodzie
sterowanie po urwaniu linki sterowniczej
cumulus congestus, cumulonimbus, front chłodny
Dobór sprzętu
klasy paralotni
wpływ wydłużenia i obciążenia powierzchni paralotni
ocena stanu technicznego paralotni, przeglądy
prędkości:
minimalna (przeciągnięcia) - rozpoznawanie
ekonomiczna
optymalna
maksymalna
doskonałość
Szkolenie w zakresie etapów I i II łącznie musi zawierać minimum 30 lotów, w tym minimum 10 lotów wysokich (w których jest osiągana wysokość ponad 200m nad terenem), w czasie co najmniej sześciu dni lotnych.
Polecam filmy dostępne na YouTube:
0. Dynamic decisions (https://www.youtube.com/watch?v=LjGmRhPD00o)
1. Z serii "Paragliding lessons" 7 odcinków, link do pierwszego: (https://www.youtube.com/watch?v=-5FsfZG6Goo)
2. Start odwrócony z kontrolą przy pomocy taśm pierwszych (A) i ostatnich (C albo D): (http://sydneyparagliding.com/flying-techniques/the-effortless-reverse-launch-technique/) albo (https://www.youtube.com/watch?v=YKQJqP5ZNoM)
3. Mike Kung Ground handling (https://www.youtube.com/watch?v=Y2MwZyOl47U)
4. Speed to fly: (https://www.youtube.com/watch?v=LaBQWRQ5VFY) albo (https://www.youtube.com/watch?v=dkfHMVMccSI)
5. Security in flight (https://www.youtube.com/watch?v=HUYekj0Qv_I)
6. Instability 2 (https://www.youtube.com/watch?v=7QV9lbTNuRc)
7. Filmy firmy Flybubble np:(https://www.youtube.com/watch?v=dvBNumdHS70)
8. Termaling techniques: (https://www.youtube.com/watch?v=F8o7knHFDfw)